KONIECZNIE PRZECZYTAJ!!!

 Napoje zawierające alkohol towarzyszą nam od początku naszego istnienia. Pojawiają się obok nas już w pierwszych dniach życia, gdy rodzina świętuje nasze narodzenie. Gdy skończymy nasze życie prawdopodobnie alkohol będzie spożywany dla uczczenia naszej pamięci przy okazji stypy. Między tymi momentami będzie tysiące sytuacji, w których będziemy mieli styczność z alkoholem. Będą to noworoczne toasty, nastrojowe randki, parapetowe przyjęcia w nowym mieszkaniu, oblewanie awansu, imieniny, urodziny, itd. Ale są również noce pełne grozy i płaczu dzieci, rozpacz zdradzonych i bitych żon, śmiertelne wypadki samochodowe,  samobójstwa i wątroby nie do uratowania.

Piwo, wino, likiery, koniaki i wódki mają różne atrakcyjne smaki i zapachy, ale nie te walory spowodowały, że napoje alkoholowe zdobyły tak duże znaczenie w życiu człowieka. Wyjątkowa ich rola wynika z faktu, że mimo różnic w smaku, zapachu i wyglądzie, każdy z nich zawiera tę samą substancję chemiczną o szczególnych właściwościach. Chemicy i medycy nazywają ją alkoholem etylowym, w skrócie ETOH.
ETOH stanowi około 5% zawartości każdej puszki piwa, 12% zawartości każdej lampki wina i 40%każdego kieliszka wódki. Oznacza to, że wypicie małego piwa (250 g), lampki wina (100 g) czy małego kieliszka wódki (25 g)
jest zażyciem tej samej ilości alkoholu etylowego – 10 gram.
Cząsteczki ETOH są bardzo małe i zostają w bezpośredni sposób wchłonięte przez organizm. Za pośrednictwem krwioobiegu trafiają szybko do mózgu i do każdego miejsca naszego organizmu.
   
Picie alkoholu przed okresem  dojrzewania i w czasie   dojrzewania może zablokować normalny wzrost, rozwój psychiczny i fizyczny, utrudnić uczenie się, zaburzyć zdrowe kontakty z rówieśnikami i dorosłymi.
Po alkoholu u dzieci i młodzieży poważnemu zaburzeniu ulega zdolność oceny rzeczywistości, refleks i koordynacja ruchowa. Nawet po jednym piwie pływanie może okazać się niebezpieczne, jazda rowerem niemożliwa, a nauczenie się czegoś bardzo trudne.

Alkohol zakłóca funkcjonowanie komórek nerwowych i mózgu, powodując zaburzenie pamięci, utrudnia przypominanie sobie czegoś i zapamiętywanie nowych informacji, wywołuje zakłócenia równowagi, osłabia refleks, uniemożliwia koncentrację, utrudnia podejmowanie decyzji. Zakłóca działanie zmysłów – wzroku, słuchu, powonienia, smaku i dotyku, może nawet wywołać halucynacje.

Z używaniem alkoholu należy poczekać do pełnoletności. Nawet niewielkie ilości alkoholu, niegroźne dla dorosłych, mogą uszkadzać procesy rozwojowe dzieci i młodzieży. Dotyczy to nie tylko rozwoju biologicznego, ale ale również procesów związanych z uczeniem się i zapamiętywaniem oraz z rozwojem uczuciowym.

Opracowano na podstawie literatury:

1. Jerzy Mellibruda "Tajemnice ETOH" PARPA Warszawa 1995

2. Alicja Pacewicz "Jak pomóc dziecku nie pić" PARPA Warszawa 1994