W każdym kolorowym magazynie namawiają nas do zakupu suplementów, a apteki są nimi wręcz zasypane. Są to tabletki z całą gamą witamin i minerałów bądź też specjalne zestawy na porost włosów, koncentrację, ładną cerę, zmniejszenie apetytu na słodycze… można by mnożyć przykłady. Ale czy nadmiar witamin może szkodzić? Trzeba pamiętać, że nadmiar takich składników może nie tylko nie dawać zadowalających efektów, lecz także czasami być wręcz toksyczny! Pomimo wielu apeli o szkodliwości niekontrolowanego przyjmowania suplementów, świadomość konsumentów jest wciąż niewielka.

Hiperwitaminoza to zespół objawów chorobowych, który wywołany jest nadmiarem witamin w organizmie. Ze zbyt dużym spożyciem witamin rozpuszczalnych w wodzie organizm jest sobie w stanie poradzić, wypłukując je wraz z moczem. Inaczej przedstawia się sytuacja witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – ich nadmiar grozi „przedawkowaniem”.

Również łykanie jednego, dwóch wybranych składników może mieć fatalne skutki. Nadmiar jednego ze składników może wpływać na wchłanianie i metabolizowanie innych, jak to się dzieje np. w przypadku antagonistycznego działania wapnia i magnezu. Nadwyżka któregoś z nich skutkuje mniejszym przyswajaniem drugiego.

 

Składnik

Do czego może doprowadzić nadmiar witamin?

Witamina A

Ociężałość, ospałość, owrzodzenia skóry i łysienie, łamliwość kości, utrata apetytu, zahamowanie wzrostu, zaburzenia pracy nerek

Witamina D

Utrata łaknienia, nudności, biegunka, bóle głowy i brzucha, bóle stawów i mięśni, zaburzenia rytmu pracy serca, pocenie się, ospałość

Witamina E

Zmęczenie, senność, bóle głowy, osłabienie mięśni, podwójne widzenie, zaburzenia jelitowe

Witamina K

Anemia hemolityczna (z rozpadu krwinek), żółtaczka

Witamina C

Sensacje żołądkowe, większe ryzyko kamieni nerkowych

Cynk

Wymioty, wtórny niedobór miedzi, niedokrwistość

Sód

Nadciśnienie, obrzęki, przewodnienie

Fluor

Wypłukiwanie wapnia z kości

Magnez

Mniejsze przyswajanie wapnia, biegunki, osłabienie

Chrom

Zaburzenia działania insuliny, być może działanie nowotworowe

 

Witaminy syntetyczne

Drugim problemem jest szkodliwe działanie przeciwutleniaczy podawanych w za dużych ilościach, kiedy to tracą swoje właściwości i stają się prooksydacyjne. Również niektóre grupy ludzi (jak np. palacze) powinny uważać na duże dawki antyoksydantów. Pacjenci palący tytoń, przyjmujący suplementację β-karotenów oraz witaminy A, cechowali się prawie 30% wzrostem zachorowalności na raka płuc i o 17% wyższą śmiertelnością. Badanie, choć miało trwać 6 lat, zostało przerwane po 4 latach. Również nadmiar witaminy E wydaje się groźny (ryzykozawału serca i śmierci sercowo-naczyniowej).

Powodów, dla których syntetyczne „witaminy” nie działają tak, jak trzeba, może być wiele. Z pewnością duży wpływ ma fakt sztucznego wyizolowania tychże składników, podczas gdy w naturze towarzyszą im inne, które wzajemnie wspierają swoje działanie. Natura stworzyła idealne proporcje, których człowiek nie umie naśladować.

Zdrowa dieta

Po raz kolejny okazuje się, że najbezpieczniej jest zainwestować w zdrową, urozmaiconą dietę, dostarczającą wszystkich niezbędnych składników w niezbędnych ilościach. Trudno wtedy o nadmiar któregoś ze składników.

Jeżeli z jakichś przyczyn wciąż zamierzasz stosować suplementy, warto podsumować ogólną ilość przyjmowanych witamin i składników mineralnych. Często już sama zawartość tabletek i wzbogacanych produktów (płatki śniadaniowe, soki, mleko, margaryna, słodycze…) przekracza RDA  czyli zalecane dzienne spożycie.

Artykuł ZWERYFIKOWANY PRZEZ: mgr Urszula Bieniek

Dietetyk, autorka wielu publikacji dotyczących żywienia.

 

 

Bibliografia

  • Sikorski Z.E. Chemia żywności - odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2009, ISBN 978-83-204-3630-3
  • Wawer I. (red.), Leki i mikroskładniki odżywcze, MedPharm, Wrocław 2011, ISBN 978-83-60466-84-1
  • Iwanow K., Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B. Liczmy witaminy w diecie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009, ISBN 978-83-200-3810-1
  • Miller E.R., Pastor-Barriuso R., Dalal D., Meta-analysis: high-dosage vitamin E supplementation may increase all-cause mortality, Ann Intern Med, 2005 Jan 4, 142(1), 37-46

Od kilku lat w naszym gimnazjum uczniowie klas trzecich mają możliwość uczestniczenia w zajęciach doradztwa zawodowego.

Celem tych zajęć jest przygotowanie uczniów do podjęcia najkorzystniejszej dla nich decyzji zawodowej i edukacyjnej.

Oprócz zajęć lekcyjnych, uczniowie brali udział w warsztatach zawodoznawczych Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej w Gdańsku.

Zainteresowani pracą w służbie zdrowia spotkali się z lekarzem medycyny absolwentka naszej szkoły p. Pauliną C.

4 grudnia uczniowie byli obserwatorami rozprawy sądowej w Sadzie Rejonowym w Tczewie. Mogli tam na żywo obserwować pracę prawników, pracowników administracji państwowej oraz służb mundurowych.

Giełda Szkół Ponadgimnazjalnych to już stały punkt w kalendarzu imprez w naszej szkole. Rodzice i uczniowie mieli możliwość zapoznania się z ofertą edukacyjną 23 szkół ponadgimnazjalnych z Gdańska, Tczewa, Pruszcza Gdańskiego, Malborka, Bolesławowa i Rusocina. Giełda była organizowana w dniach zebrań z rodzicami.

Efektem pracy są przyjęcia naszych uczniów do szkół ponadgimnazjalnych. Ponad 90% uczniów dostało się do szkół pierwszego wyboru.

 

Zapraszam na zajęcia.

 

                                                   Doradca zawodowy: Krystyna Olszewska

Mojestypendium.pl to baza aktualnych ofert stypendialnych oraz konkursów naukowych i artystycznych. 

Jest to strona dla uczniów i studentów, nauczycieli, doktorantów, młodych naukowców, artystów i sportowców - wszystkich, którzy szukają możliwości finansowania swojego rozwoju.

Zachęcamy do odwiedzenia serwisu www.mojestypendium.pl

Jednym z przejawów nowoczesnego nauczania jest korzystanie z programów multimedialnych. Oddziałują one zarówno na słuch jak i wzrok, co pobudza do pracy kilka zmysłów. Umożliwia to zaktywizowanie procesów myślowych u młodzieży, która jest otwarta na wszelkiego rodzaju niekonwencjonalne sposoby zdobywania wiedzy. Biorąc to wszystko pod uwagę podjąłem decyzje o przeprowadzeniu eksperymentu pedagogicznego polegającego na zastąpieniu podręczników szkolnych komputerowym programem multimedialnym.


KONIECZNIE PRZECZYTAJ!!!

 Napoje zawierające alkohol towarzyszą nam od początku naszego istnienia. Pojawiają się obok nas już w pierwszych dniach życia, gdy rodzina świętuje nasze narodzenie. Gdy skończymy nasze życie prawdopodobnie alkohol będzie spożywany dla uczczenia naszej pamięci przy okazji stypy. Między tymi momentami będzie tysiące sytuacji, w których będziemy mieli styczność z alkoholem. Będą to noworoczne toasty, nastrojowe randki, parapetowe przyjęcia w nowym mieszkaniu, oblewanie awansu, imieniny, urodziny, itd. Ale są również noce pełne grozy i płaczu dzieci, rozpacz zdradzonych i bitych żon, śmiertelne wypadki samochodowe,  samobójstwa i wątroby nie do uratowania.

Piwo, wino, likiery, koniaki i wódki mają różne atrakcyjne smaki i zapachy, ale nie te walory spowodowały, że napoje alkoholowe zdobyły tak duże znaczenie w życiu człowieka. Wyjątkowa ich rola wynika z faktu, że mimo różnic w smaku, zapachu i wyglądzie, każdy z nich zawiera tę samą substancję chemiczną o szczególnych właściwościach. Chemicy i medycy nazywają ją alkoholem etylowym, w skrócie ETOH.
ETOH stanowi około 5% zawartości każdej puszki piwa, 12% zawartości każdej lampki wina i 40%każdego kieliszka wódki. Oznacza to, że wypicie małego piwa (250 g), lampki wina (100 g) czy małego kieliszka wódki (25 g)
jest zażyciem tej samej ilości alkoholu etylowego – 10 gram.
Cząsteczki ETOH są bardzo małe i zostają w bezpośredni sposób wchłonięte przez organizm. Za pośrednictwem krwioobiegu trafiają szybko do mózgu i do każdego miejsca naszego organizmu.
   
Picie alkoholu przed okresem  dojrzewania i w czasie   dojrzewania może zablokować normalny wzrost, rozwój psychiczny i fizyczny, utrudnić uczenie się, zaburzyć zdrowe kontakty z rówieśnikami i dorosłymi.
Po alkoholu u dzieci i młodzieży poważnemu zaburzeniu ulega zdolność oceny rzeczywistości, refleks i koordynacja ruchowa. Nawet po jednym piwie pływanie może okazać się niebezpieczne, jazda rowerem niemożliwa, a nauczenie się czegoś bardzo trudne.

Alkohol zakłóca funkcjonowanie komórek nerwowych i mózgu, powodując zaburzenie pamięci, utrudnia przypominanie sobie czegoś i zapamiętywanie nowych informacji, wywołuje zakłócenia równowagi, osłabia refleks, uniemożliwia koncentrację, utrudnia podejmowanie decyzji. Zakłóca działanie zmysłów – wzroku, słuchu, powonienia, smaku i dotyku, może nawet wywołać halucynacje.

Z używaniem alkoholu należy poczekać do pełnoletności. Nawet niewielkie ilości alkoholu, niegroźne dla dorosłych, mogą uszkadzać procesy rozwojowe dzieci i młodzieży. Dotyczy to nie tylko rozwoju biologicznego, ale ale również procesów związanych z uczeniem się i zapamiętywaniem oraz z rozwojem uczuciowym.

Opracowano na podstawie literatury:

1. Jerzy Mellibruda "Tajemnice ETOH" PARPA Warszawa 1995

2. Alicja Pacewicz "Jak pomóc dziecku nie pić" PARPA Warszawa 1994