W każdym kolorowym magazynie namawiają nas do zakupu suplementów, a apteki są nimi wręcz zasypane. Są to tabletki z całą gamą witamin i minerałów bądź też specjalne zestawy na porost włosów, koncentrację, ładną cerę, zmniejszenie apetytu na słodycze… można by mnożyć przykłady. Ale czy nadmiar witamin może szkodzić? Trzeba pamiętać, że nadmiar takich składników może nie tylko nie dawać zadowalających efektów, lecz także czasami być wręcz toksyczny! Pomimo wielu apeli o szkodliwości niekontrolowanego przyjmowania suplementów, świadomość konsumentów jest wciąż niewielka.

Hiperwitaminoza to zespół objawów chorobowych, który wywołany jest nadmiarem witamin w organizmie. Ze zbyt dużym spożyciem witamin rozpuszczalnych w wodzie organizm jest sobie w stanie poradzić, wypłukując je wraz z moczem. Inaczej przedstawia się sytuacja witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – ich nadmiar grozi „przedawkowaniem”.

Również łykanie jednego, dwóch wybranych składników może mieć fatalne skutki. Nadmiar jednego ze składników może wpływać na wchłanianie i metabolizowanie innych, jak to się dzieje np. w przypadku antagonistycznego działania wapnia i magnezu. Nadwyżka któregoś z nich skutkuje mniejszym przyswajaniem drugiego.

 

Składnik

Do czego może doprowadzić nadmiar witamin?

Witamina A

Ociężałość, ospałość, owrzodzenia skóry i łysienie, łamliwość kości, utrata apetytu, zahamowanie wzrostu, zaburzenia pracy nerek

Witamina D

Utrata łaknienia, nudności, biegunka, bóle głowy i brzucha, bóle stawów i mięśni, zaburzenia rytmu pracy serca, pocenie się, ospałość

Witamina E

Zmęczenie, senność, bóle głowy, osłabienie mięśni, podwójne widzenie, zaburzenia jelitowe

Witamina K

Anemia hemolityczna (z rozpadu krwinek), żółtaczka

Witamina C

Sensacje żołądkowe, większe ryzyko kamieni nerkowych

Cynk

Wymioty, wtórny niedobór miedzi, niedokrwistość

Sód

Nadciśnienie, obrzęki, przewodnienie

Fluor

Wypłukiwanie wapnia z kości

Magnez

Mniejsze przyswajanie wapnia, biegunki, osłabienie

Chrom

Zaburzenia działania insuliny, być może działanie nowotworowe

 

Witaminy syntetyczne

Drugim problemem jest szkodliwe działanie przeciwutleniaczy podawanych w za dużych ilościach, kiedy to tracą swoje właściwości i stają się prooksydacyjne. Również niektóre grupy ludzi (jak np. palacze) powinny uważać na duże dawki antyoksydantów. Pacjenci palący tytoń, przyjmujący suplementację β-karotenów oraz witaminy A, cechowali się prawie 30% wzrostem zachorowalności na raka płuc i o 17% wyższą śmiertelnością. Badanie, choć miało trwać 6 lat, zostało przerwane po 4 latach. Również nadmiar witaminy E wydaje się groźny (ryzykozawału serca i śmierci sercowo-naczyniowej).

Powodów, dla których syntetyczne „witaminy” nie działają tak, jak trzeba, może być wiele. Z pewnością duży wpływ ma fakt sztucznego wyizolowania tychże składników, podczas gdy w naturze towarzyszą im inne, które wzajemnie wspierają swoje działanie. Natura stworzyła idealne proporcje, których człowiek nie umie naśladować.

Zdrowa dieta

Po raz kolejny okazuje się, że najbezpieczniej jest zainwestować w zdrową, urozmaiconą dietę, dostarczającą wszystkich niezbędnych składników w niezbędnych ilościach. Trudno wtedy o nadmiar któregoś ze składników.

Jeżeli z jakichś przyczyn wciąż zamierzasz stosować suplementy, warto podsumować ogólną ilość przyjmowanych witamin i składników mineralnych. Często już sama zawartość tabletek i wzbogacanych produktów (płatki śniadaniowe, soki, mleko, margaryna, słodycze…) przekracza RDA  czyli zalecane dzienne spożycie.

Artykuł ZWERYFIKOWANY PRZEZ: mgr Urszula Bieniek

Dietetyk, autorka wielu publikacji dotyczących żywienia.

 

 

Bibliografia

  • Sikorski Z.E. Chemia żywności - odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2009, ISBN 978-83-204-3630-3
  • Wawer I. (red.), Leki i mikroskładniki odżywcze, MedPharm, Wrocław 2011, ISBN 978-83-60466-84-1
  • Iwanow K., Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B. Liczmy witaminy w diecie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009, ISBN 978-83-200-3810-1
  • Miller E.R., Pastor-Barriuso R., Dalal D., Meta-analysis: high-dosage vitamin E supplementation may increase all-cause mortality, Ann Intern Med, 2005 Jan 4, 142(1), 37-46

W związku z dużym zainteresowaniem rodziców tematyką Dopalaczy przedstawię w poniższym artykule skondensowane informacje na wyżej wymieniony temat.

Proszę pamiętać, że z pytaniami zawsze można zgłosić się do szkoły. Bardzo chętnie pomożemy.

 

Co to są „dopalacze”

W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się w mediach, a niejednokrotnie w najbliższym otoczeniu, o substancjach, które posiadają psychoaktywne właściwości zbliżone do działania narkotyków. Są to produkty pochodzenia zarówno syntetycznego, jak i naturalnego, sprzedawane w sklepach internetowych lub poprzez sieć sklepów stacjonarnych. Sprzedawcy reklamują je jako środki pobudzające, wspomagające funkcje poznawcze (np. poprawiające czasowo pamięć, koncentrację uwagi) czy pozwalające zrelaksować się. Jednocześnie producenci „dopalaczy” w ofercie handlowej zamieszczają informacje, że są to produkty kolekcjonerskie, nawozy do kwiatów czy sole do kąpieli „nie do spożycia przez ludzi”.

 

Jak działają? „Dopalacze”, jak większość substancji psychoaktywnych, działają na ośrodkowy układ nerwowy i po ich zażyciu zmienia się nastrój i zachowanie człowieka. Część substancji, najczęściej pochodzenia syntetycznego, daje efekty pobudzające przypominające skutki po użyciu amfetaminy, kokainy lub ecstasy. W grupie substancji pochodzenia naturalnego zachodzi duże zróżnicowanie w działaniu tych substancji. Często są to mieszanki ziół o działaniu psychoaktywnym i mogą działać zarówno uspokajająco, wywoływać euforię, jak i działać psychodelicznie czy halucynogennie. Skutki użycia mogą być zbliżone do działania marihuany, haszyszu czy LSD lub też do skutków zatrucia organizmu toksynami, często nieznanego pochodzenia, co ogromnie komplikuje interwencję medyczną.

Objawy używania Podobnie jak w przypadku narkotyków, objawy używania zależą od rodzaju substancji, przyjętej dawki, jak również od cech psychofizycznych danej osoby. Nie ma jednego wzorca reakcji na przyjętą substancję – tolerowana przez organizm jednego człowieka, dla innego może być groźną w skutkach trucizną. W zależności od substancji mogą wystąpić między innymi następujące objawy: przypływ energii, podwyższenie nastroju, rozdrażnienie, huśtawka nastroju, pobudzenie psychoruchowe, napady szału, stany depresyjne, halucynacje wzrokowo-słuchowe, a także utrata apetytu, bezsenność, przekrwienie gałek ocznych, wymioty, biegunka. Powodowane przez dopalacze zmiany świadomości lub stany pobudzenia ograniczają zdolność oceny i kontroli sytuacji, co znacząco zwiększa ryzyko niebezpiecznego wypadku, odniesienia urazu, a także utraty przytomności. Używanie dopalaczy może także spowodować skutki śmiertelne.

Jak wyglądają? Postać fizyczna tych produktów również zbliżona jest wyglądem do narkotyków. „Dopalacze” występują w postaci białego proszku, kapsułek lub tabletek, suszu roślinnego (liście, nasiona, ekstrakt, skręty), suszu grzybów. Mogą być przyjmowane doustnie, do nosowo, w postaci wywaru lub do palenia.

Ryzyko związane z używaniem „dopalaczy” Aktualna wiedza na temat ryzyka związanego z używaniem „dopalaczy” jest bardzo ograniczona, ale wiele wskazuje na to, że przyjmowanie tych substancji wiąże się z ryzykiem zdrowotnym, w tym także z uzależnieniem. Odnotowano coraz liczniejsze, również w Polsce, przypadki powikłań zdrowotnych po zażyciu „dopalaczy”, które wymagały interwencji lekarskich i hospitalizacji. Pojawiły się doniesienia, że w składzie dopalaczy mogą występować substancje nielegalne, w tym narkotyki o wysokim potencjale uzależniającym. Zagrożenie związane z używaniem substancji psychoaktywnych jest szczególnie wysokie w przypadku młodych osób, których organizmy są niezwykle podatne na wszelkie szkody zdrowotne. „Dopalacze” mogą być również substancjami wprowadzającymi dziecko w świat narkotyków. Czy coś się robi, aby zlikwidować ten problem w naszym kraju? Mamy do czynienia z nowym niebezpiecznym zjawiskiem, z którym próbują się mierzyć wszystkie kraje europejskie, ale jak dotychczas żaden kraj nie znalazł skutecznego rozwiązania. W Polsce dokonywane są stałe zmiany regulacji prawnych wprowadzających substancje używane w „dopalaczach” na listę substancji kontrolowanych. Zmiany prawa nie są w stanie nadążyć za wprowadzaniem przez producentów do obrotu coraz to innych substancji. Z tego powodu tak ważne stają się reakcje społeczne potępiające praktyki handlarzy dopalaczami, jak i kampanie poszerzające wiedzę i świadomość społeczną czym „dopalacze” są i jakie niosą ze sobą zagrożenia, szczególnie, że istnieje prawdopodobieństwo pojawienia się „dopalaczy” także na rynku nielegalnym.

 

Wiedzieć więcej

Więcej informacji na temat „dopalaczy” znajdziecie Państwo na stronie prowadzonej przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii: www.dopalaczeinfo.pl

RODZICE A DORASTAJĄCE DZIECI

Okres dorastania przynosi zwykle trudne problemy dla samych nastolatków, ich rodziców, jak i całego otoczenia. Rola rodziców w tym okresie jest szczególnie trudna, dlatego warto jak najwcześniej budować dobre relacje z dziećmi, bo to jedno z ważniejszych narzędzi w wychowaniu dzieci. Działania zaradcze rodziców w przypadku zagrożenia używaniem przez dziecko „dopalaczy” są takie same, jak przy innych zagrożeniach – na przykład piciu alkoholu czy używaniu narkotyków. Udowodniono, że największą moc chroniącą ma:

( Antynarkotykowy Telefon Zaufania 801 199 990 czynny codziennie od 16.00 do 21.00 : Antynarkotykowa Poradnia Internetowa: www.narkomania.org.pl z

 

RODZICE A DORASTAJĄCE DZIECI Okres dorastania przynosi zwykle trudne problemy dla samych nastolatków, ich rodziców, jak i całego otoczenia. Rola rodziców w tym okresie jest szczególnie trudna, dlatego warto jak najwcześniej budować dobre relacje z dziećmi, bo to jedno z ważniejszych narzędzi w wychowaniu dzieci. Działania zaradcze rodziców w przypadku zagrożenia używaniem przez dziecko „dopalaczy” są takie same, jak przy innych zagrożeniach – na przykład piciu alkoholu czy używaniu narkotyków. Udowodniono, że największą moc chroniącą ma:

-Okazywanie miłości i zainteresowania życiem dziecka (mów dziecku, że jest dla ciebie najważniejszą osobą, że zależy ci, by było zdrowe i szczęśliwe, poznaj jego przyjaciół, zainteresowania i sposoby spędzania czasu wolnego); -

Dobre porozumiewanie się z dzieckiem (rozmawiaj z dzieckiem często, pytaj o jego zdanie, uważnie słuchaj, rozmawiaj także na trudne tematy – o narkotykach, alkoholu, dojrzewaniu); -Zdrowa dyscyplina (postaw jasne granice – wyraź zdecydowany sprzeciw wobec używania narkotyków i innych środków psychoaktywnych, podaj oczekiwania dotyczące godzin powrotu do domu, kontaktów z kolegami, sprawdzaj na co wydawane jest kieszonkowe, itp.); - Wspieranie dziecka (doceniaj wysiłki w osiąganiu celów, chwal dziecko za sukcesy i odpowiedzialność – podnosisz tym jego poczucie własnej wartości. Zapewniaj, że zawsze może liczyć na twoją pomoc w trudnych sytuacjach); Aby rozmawiać z dzieckiem na trudne tematy nie trzeba być ekspertem, ale warto jednak dowiedzieć się więcej korzystając z wiarygodnych materiałów. Kampania Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii Nowe zagrożenie „Dopalacze”

Gdzie szukać pomocy? Informator na temat placówek udzielających pomocy osobom z problemem narkotykowym dostępny jest na stronie: www.kbpn.gov.pl

Od kilku lat w naszym gimnazjum uczniowie klas trzecich mają możliwość uczestniczenia w zajęciach doradztwa zawodowego.

Celem tych zajęć jest przygotowanie uczniów do podjęcia najkorzystniejszej dla nich decyzji zawodowej i edukacyjnej.

Oprócz zajęć lekcyjnych, uczniowie brali udział w warsztatach zawodoznawczych Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej w Gdańsku.

Zainteresowani pracą w służbie zdrowia spotkali się z lekarzem medycyny absolwentka naszej szkoły p. Pauliną C.

4 grudnia uczniowie byli obserwatorami rozprawy sądowej w Sadzie Rejonowym w Tczewie. Mogli tam na żywo obserwować pracę prawników, pracowników administracji państwowej oraz służb mundurowych.

Giełda Szkół Ponadgimnazjalnych to już stały punkt w kalendarzu imprez w naszej szkole. Rodzice i uczniowie mieli możliwość zapoznania się z ofertą edukacyjną 23 szkół ponadgimnazjalnych z Gdańska, Tczewa, Pruszcza Gdańskiego, Malborka, Bolesławowa i Rusocina. Giełda była organizowana w dniach zebrań z rodzicami.

Efektem pracy są przyjęcia naszych uczniów do szkół ponadgimnazjalnych. Ponad 90% uczniów dostało się do szkół pierwszego wyboru.

 

Zapraszam na zajęcia.

 

                                                   Doradca zawodowy: Krystyna Olszewska

Mojestypendium.pl to baza aktualnych ofert stypendialnych oraz konkursów naukowych i artystycznych. 

Jest to strona dla uczniów i studentów, nauczycieli, doktorantów, młodych naukowców, artystów i sportowców - wszystkich, którzy szukają możliwości finansowania swojego rozwoju.

Zachęcamy do odwiedzenia serwisu www.mojestypendium.pl

Jednym z przejawów nowoczesnego nauczania jest korzystanie z programów multimedialnych. Oddziałują one zarówno na słuch jak i wzrok, co pobudza do pracy kilka zmysłów. Umożliwia to zaktywizowanie procesów myślowych u młodzieży, która jest otwarta na wszelkiego rodzaju niekonwencjonalne sposoby zdobywania wiedzy. Biorąc to wszystko pod uwagę podjąłem decyzje o przeprowadzeniu eksperymentu pedagogicznego polegającego na zastąpieniu podręczników szkolnych komputerowym programem multimedialnym.